پنج شنبه
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
کد خبر : 2211
۱۴ خرداد ۱۴۰۱؛ ساعت ۷:۲۳
0 views

 

به گزارش بلاغ؛ پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به عنوان بزرگ‌ترین پدیده‌ قرن بوده و این پیروزی نیز نشات گرفته از اندیشه‌های ناب امام راحل است. انقلاب اسلامی امروزه در جهان پرپیچ و تاب سیاست، با نام امام خمینی(ره) شناخته می‌شود و بفرموده مقام معظم رهبری ، بدون نام امام خمینی (ره) در هیچ جای جهان انقلاب اسلامی قابل معرفی و تأثیرگذاری نیست. امام خمینی (ره) نامی است که تا ابد بر تارک انقلاب اسلامی خواهد درخشید .

انقلابی که از بعثت نوین پیامبر خاتم حکایت دارد 
امروز، که به برکت انقلاب اسلامی زنجیرهای اسارت ابرقدرت‌ها ی پوشالی تا حدی از سر مردم کشورها کوتاه شده و جهانیان تا حدودی به سیاست‌های سلطه طلبانه جهانخواران آگاهی یافتند، اعتراض و تظاهرات علیه ظلم و بیدادهای آنان آغاز شد و هزاره سوم در شرایطی آغاز گردید که قیام علیه ظالمان و مستکبران چهره جهاني یافته و آزادگي و جهاد علیه زیاده خواهی آمریکا و همپیمانان و اذنابش بمانند ۵۰سال قبل، امری محال و خوف انگیز نیست و جان دادن به پای آرمان و اعتقادات الهی دیگر ناممكن نیست و به یمن تابوشکنی و جهاد امام خمینی(ره)، محرومین و مستضعفین عزت یافتند و به این یقین نائل آمده‌اند که قیام علیه طاغوت و تلاش برای برقراری عدالت، اقدام در مسیر تحقق وعده الهی و هموارسازی مسیر ظهور ناجی بشریت حضرت مهدی(عج) است.

امام خمینی (ره)؛ پایه‌گذار نظام و حکومتی است که به ناامیدانه و مبارزان منفعل و خسته، امید و انگیزه حرکت و تلاش داد تا هیچگاه در مبارزه برای خدا خسته نشوند و به وعده الهی در حاکمیت مستضعفان ایمان و یقین داشته باشند، که ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم.

در تاریخ سابقه ندارد یک فرد غیر معصوم بتواند در مدتی کوتاه آنچنان نزد ملتی محبوب گردد که با اشاره او، از کوچک و بزرگ با جان و مال خود تلاش کنند تا آرمان رهبرشان محقق گردد. با فرمان او، نظام قدرتمندی را که همه قدرت‌های بزرگ جهان حامی و مدافع شاه و نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی بودند را سرنگون کند و علی‌رغم خواسته قدرت‌های جهانی، نظام اسلامی را پایه‌گذاری کند و در مواجهه با دنیایی از دسائس و توطئه‌ها ایستادگی و پایمردی نماید و برای صیانت از ميراث گرانقدر قائد و شهدای عظیم‌الشان خود بیش از چهار دهه استوار همچنان در صحنه خلق حماسه ایستاده باشد. تصویر امروز آزادگان جهان در پیروی از اندیشه‌های امام خمینی(ره)، گویای این حقیقت است که معجره پیامبر خاتم(ص) در قالب انقلاب اسلامی در عصر حاکمیت شیطان بزرگ آمریکا و صهیونیست به تجلی رسید.

هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد
مبارزه، مقاومت را می‌طلبد. راه هر اندازه مقدس باشد، سختی‌های مسیر قابل تحمل‌تر باید باشد. امام خمینی(ره) معتقد بود که برای تحقق بخشیدن به آرمان خویش ،که همانا برپایی حکومت اسلامی است، باید صبر پیشه کرد تا بعد‌ها در قالب این نوع از حکومت بتواند نهضت مقاومت جهانی اسلام را در مقابل سلطه‌گران پی‌ریزی کند. امام همانند امام خویش حسین بن علی (ع) طرح و نقشه‌ استعمارگران را مبنی بر حذف اسلام راستین دریافته بود و از همان ابتدا می‌دانست که با چه دشمن حیله‌گری مقابل است اما برای مقابله با این دشمن سرتا پا مکر و حیله با استعانت به خداوند و ایمان خدا دادی وارد این عرصه شد.

قاطعیت و شجاعت ناشی از ایمان حقیقی
از ویژگی‌های برجسته امام خمینی(ره)، قاطعیت و بی‌باکی در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی است. امام در اظهاراتی پس از سال‌ها پیروزی انقلاب، فرموده بود که در تمام عمرش کوچک‌ترین ترسی از دشمنان، اعم از داخلی و خارجی، به خود راه نداده بود و این ناشی از عمق اعتقاد توحیدی و نستوهی و ایمان و اظمینانش به خداوند بزرگ بود.

ایستادگی ایشان در برابر دشمنان از ویژگی هایی بود که به کشور ما نیز اقتدار و عزت داد و این قاطعیت و عدم ترس و وحشت در راس همه ویژگی های ایشان می توان یافت که این قاطعیت و شجاعتش نقش بسزایی در اجرای برنامه‌هایش داشت. باور به خدا، مردم و خود، به امام خمینی(ره) قاطعیت، شجاعت و استقامت داد و عمل ایشان در همه زمینه ها همواره بر اساس عقلانیت، معنویت و عدالت بود.  امام راحل، عارف، فقیه، فیلسوف، مرجع جهان تشیع و پدر دلسوز مردم ایران بود و سخن گفتن از چنین بزرگمردی آسان نیست.

اقدام راهبردی امام در آغاز راه
امام می‌دانست هر حرکتی علیه رژیم ددمنش پهلوی با عکس‌العمل سریع و وسیع آن رژیم و حامیانش رو برو خواهد شد برنامه‌ریزی وسیعی برای کادر ‌سازی از حوزه‌های علمیه آغاز کرد. امام با آوردن درسی به‌نام اخلاق و ترویج آن در بین طلاب علوم دینی کاری کرد که بتواند بنیه مستحکمی برای انقلاب اسلامی بسازد و علاوه‌بر آن با ترویج عملی یک اخلاق دینی این بنیان را پی‌ریزی کرد؛ یعنی ابتدا ایشان احتیاج به کادرهای جوان خود را برآورده کرد و توانست به موقع‌ اندیشه‌های انقلابی را وارد میدان کند. البته این میان دیگر فضلای انقلابی نیز امام را ناخودآگاه کمک می‌کردند چون در وجود ایشان صداقتی را می‌دیدند که به‌خاطر همان می‌توانستند ایشان را یاری و استعانت کنند.

رهبر فقید و عظیم‌الشان انقلاب اسلامی عمیقاً به موعظه‌ قرآن مجید ایمان داشت و به آنها عمل می‌کرد. او برگرفته از کلام خداوند معتقد بود: قیام برای خداست که ابراهیم خلیل‌الرحمن را به منزل خلت رسانده… قیام الله است که موسی کلیم را با یک عصا بر فرعونیان چیره کرد و تمام تاج و تخت آنها را به فنا داد… قیام برای خداست که خاتم‌النبین را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد… خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران در آورده… ”
نگاه امام خمینی(ره) بر راهبرد کادرسازی را از آنجا می‌توان بوضوح دریافت زمانی که امام خمینی(ره) در سال ۴۳خطاب به محمدرضا پهلوی فرمود سربازان من در گهواره‌ها هستند، در حقیقت منظور ایشان علاوه بر نوزدان، مادران آن نوزدان هم بود؛ شیرزنان متعهد و مسلمانی که در دامن خود دلیرمردانی مبارز علیه استبداد و استعمار را پرورش دادند و حضرت امام(ره) به پشتوانه ی زنان، آن زمان که اوج قدرت پهلوی‌ها و جولان اربابان آمریکایی آن‌ها بود این مسأله را بیان کردند؛ هر چند علی الظاهر برای بسیاری، سخن امام به مزاح شبیه بود تا واقعیت، اما حقیقتی بود که زمان به خوبی آن را بر همگان روشن کرد.

امام خمینی(ره) و استفاده حداکثری از تجارب تاریخی
انقلاب اسلامی وقتی به روزهای پیروزی خود نزدیک می‌شد کاملاً می‌شد اثر دوراندیشی‌های حضرت امام را در فضلایی که دور و بر ایشان بودند مشاهده کرد. در آن روزها امام(ره) حرف از تأسیس دولت آینده می‌زد! و مقابل دولت تا بن دندان مسلح وابسته به غرب ایستاده بود!

امام با ارتش مردمی‌اش‌، ارتش تا بن دندان مسلح را در تله ‌انداخته بود چون از تاریخ عبرت گرفته بود و می‌دانست که باید چه عملکردی داشته باشد که دیگر عبرت تاریخ نشود. امام معارف اسلامی را خوانده و سرگذشت خونبار امام حسین(ع) و اصحاب و یارانش را می‌دید. امام انقلاب مشروطه  و انحراف آن را دیده بود. امام بر سر دار شدن شهید شیخ فضل‌الله را دیده بود.

امام آیت‌الله کاشانی را در نهضت ملی شدن نفت دیده بود. امام برای این بود که ایشان از تکرار آن صحنه‌ها ابا داشت و این بود که توانست با اتکال بر خدا انقلاب اسلامی را پی‌ریزی کرده و به پیروزی برساند. در واقع امام با تاکید بر مقاومت بود که توانست روزهای پیروزی اسلام را تکرار کند و تاریخ را دوباره رقم بزند! بواسطه فرهنگ مقاومت بود که روزهای پیروزی از راه رسید و ملت ایران یکبار دیگر امام امت را در آغوش گرفت. اما این تازه اول راه بود و مقاومت هنوز باید جانفشانی‌های ملت را می‌دید تا بتواند ریشه‌های خویش را در دل تاریخ بگستراند.

با وقوع انقلاب اسلامی اولین مهمان‌های انقلاب از راه رسیدند؛ یاسر عرفات از جنبش فتح فلسطين و هیئت همراهش برای افتتاح سفارت فلسطین که جایگزین سفارت رژیم غاصب صهیونیستی شده بود به ایران آمدند. برای همین است که اسرائیل واکنش نشان می‌دهد و پیروزی انقلاب اسلامی را یک زلزله خطرناک در منطقه خاورمیانه اعلام می‌کند واکنش اسرائیل واکنش کل استکبار و وابستگان آنها در منطقه است.

سیمای امام خمینی(ره) در نگاه مقام معظم رهبری
شنیدن وصف امام و شرح اندیشه های جاودانه آن یگانه دوران دلنشین است ، اما وقتی خلف صالح او، مقام معظم رهبری که سالها در جوار وی زیسته و درس امامت و رهبری آموخته و در فراز و نشیب های مبارزه و پیروزی نظام اسلامی از نزدیک ترین یاران و شاگردان مخلص و شایسته امام بوده ، لطافت و شیرینی دیگری دارد.

ایـن شـاگـرد مـخلص امام ، چنان آن روح ملکوتی را توصیف می کند که عاشقان امام را به وجد می آورد:
ایـن انـقـلاب بـی نـام خـمـیـنی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست ، الحق شخصیت آن عزیز یـگـانـه ، شـخـصـیـتـی دسـت نیافتنی و جایگاه والای انسانی او جایگاهی دور از تصور و اساطیرگونه بود. او آن نخستین بود که دومین نداشت .
در مـیـان رهـبـران سـیـاسـی جـهان تا به امروز، کمتر شخصیتی به جامعیت امام خمینی (ره ) بـروز نـمـوده اسـت . شـخـصـیـت استثنایی و اسطوره ای که توانست از یک جمع پریشان و پـراکـنـده ، یـک امـت مـتـحـد بـسـازد و بـزرگ ترین انقلاب قرن را بر پا کند. و باز به دلیـل هـمـیـن جامعیت اش بود که میلیون ها نفر، به استقبالش رفتند، صدها هزار نفر جان و مالشان را فدای راهش نمودند و میلیون ها نفر در تشییع جنازه‌اش ، او را بدرقه کردند.
مـقـام مـعـظـم رهـبـری بـه حـق مـعـتـقـد اسـت حـضـرت امـام خـمـیـنـی (ره ) هـمـه خـصـال نـفـیس و کمیاب را که مجموعه آن در قرن ها به ندرت ممکن است در انسان بزرگی جمع شود همه را با هم داشت و با این ویژگی‌ها بود که توانست تخت فرعون های زمانه را بلرزاند و دل مستضعفان را به نور امید روشن سازد و جهان اسلام را به حرکت درآورد و بـه انـسـان هـا بـفهماند که انسان کامل شدن ، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن ، افسانه نیست .
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابداع و تحقق نظریه جمهوری اسلامی یعنی تشکیل حکومتی بر مبنای اسلام ناب و متکی بر مردم‌سالاری برخاسته از عمق اسلام را مهمترین ابتکار امام امام راحلِ عظیم‌الشأن خواندند و تأکید کردند: راز پرشکوه ماندگاری جمهوری اسلامی و نظام امام خمینی، با وجود همه پیش‌بینی‌های دشمنان درباره زوال این نظام، همراهی دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی حاکمیت توأمان اسلام و مردم است و از این پس نیز همراهی همین دو کلمه تضمین پیشرفت مستمر خواهد بود.
رهبر انقلاب با اشاره به جاری شدن دوباره یاد و خاطره امام در ایام رحلت آن بزرگوار افزودند: ملت و کشور همیشه به نگاهبانی از یاد و رهنمودهای «آن شخصیت عظیم، آن رهبر بی‌جایگزین و آن خردمند حکیم و برخوردار از اراده پولادین، دل عطوف و ایمان عمیق» نیازمند است.
رهبر انقلاب، شناخت و تسلط جامع امام خمینی بر معارف اسلامی را پشتوانه ایجاد و تحقق نظریه جمهوری اسلامی برشمردند و گفتند: امام لزوم حاکمیت اسلام و اعتقاد به مردم را از دل اسلام ناب به دست آورده بود و به آنها عمیقاً ایمان داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به برخی بیانات امام(ره) درباره اسلام و مردم‌سالاری افزودند: از دیدگاه امام(ره)، اسلام از یک طرف «ضد تحجر و التقاط»، «ضد ظلم، استکبار، فساد و ویژه‌خواری»، «ضدسلطه آمریکا و دخالت بیگانگان»، «ضد اشرافی‌گری و اختلاف طبقاتی»، و از طرف دیگر «طرفدار محرومان و عدالتخواه» است.

بارزترین خصوصیات امام خمینی(ره)
تعدادی از ویژگی ها و خصوصیات اخلاقی امام جنبه معنوی دارد؛ گرچه تمام خصوصیات اخلاقی ـ رفتاری امام، رنگ خدایی دارد.
۱ ـ خدا محوری
در روزگار ما، امام خمینی مظهر و مصداق روشن خدا محوری است. ایشان درون را از شائبه غیرخدا پیراسته و تمام جلوه‌های نفسانی را کنار زده و با اکسیر خدا محوری، ماهیت دانش و کردار خود را دگرگون کرده بود. هیچ گاه رضای مخلوق را بر رضای خالق مقدم نداشت. در کردار و گفتارش اخلاص و خدا محوری را سر لوحه قرار داده و همواره بدان سفارش می کرد: سعی کنید که انگیزه ها، انگیزه-های الهی باشد، سعی کنید که به مردم خودتان، هر جا هستند، به کشورهای خودتان هرجا هستند، تزریق کنید که انگیزه هایشان الهی باشد
رهبر معظم انقلاب اسلامی، شخصیت خدا محوری امام خمینی را این گونه ترسیم می کنند: بزرگ ترین ستایش برای رهبر ما همین است که او را «عبدالله»؛ یعنی بنده خدا و تسلیم اراده پروردگار… یاد کنیم.
۲ ـ حق پذیری
یکی از آثار برجسته شرح صدر در اسلام، «حق پذیری» است. انسان به دلایل زیر همواره در معرض لغزش و خطا است. به دلیل محدودیت های فکری و علمی؛ یعنی وسعت تنوع و پیچیدگی حقایق و معارف در جهان و دشواری احاطه فکری همه جانبه بر آن ها، خطای انسان در بازیابی اندیشه و رویه صحیح را در پی خواهد داشت.
دلیل دیگری که انسان، دچار خطا و لغزش می شود، پیروی از تمایلات و خواهش های نفسانی است و سومین دلیل متقن برای اشتباهات انسان، موضوع فراموشی و غفلت ناخواسته است که از ضعف ذهنی و روحی ناشی می شود.
۳ ـ شرح صدر
شرح صدر به معنای گسترده شدن نیروی روح و ظرفیت وجودی انسان است که در پرتو آن، ظرفیت های متناسب با حوادث زمان ایجاد می گردد و انسان را از شتابزدگی در تصمیم و عمل و تزلزل در برخوردها باز می دارد و این صفت ممتاز از عنایات الهی است که به افراد خاصی از جمله رسول خدا۳ اعطا شده است. خداوند به ایشان می فرماید: )ألَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ(؛آیا ما سینه ات را فراخ نکردیم؟
این صفت در زندگی امام، بسیار برجستگی داشت تا جایی که در  مقابل پیشامدهای ناگواری؛ چون: پانزده خرداد، تبعید، شهادت فرزندشان آقا مصطفی، قضیه گروهک ها، توطئه ها و حوادث سال شصت، هشت سال دفاع مقدس و… با سینه سترگ استقامت کرد و کم ترین اضطراب و دلهره ای از خود بروز نداد. یکی از یاران امام می گوید: «وقتی حاج آقا مصطفی شهید شد، امام مثل کوه ایستادگی کرد و ما ندیدیم، یک بار حتی اخم کند. فقط فرمود:  إِنّا للَّهِ‏ وَإِنّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَامید داشتم که مصطفی به درد جامعه بخورد.
۴ ـ اطمینان و آرامش
عالی ترین صفت روحی یک انسان در زندگی، اطمینان و آرامش است. که از ایمان و عوامل دیگر مانند عبادت و نیایش، تقوا، توکل، زهد و ساده زیستی، ارتباط با خدا، خوف از خدا، تکامل ایمان نشأت می گیرد و سعادتی بالاتر از آن نیست، آرامش روحی از ویژگی های بندگان تکامل  یافته خداست که در اثر یقین و اعتقاد صحیح، با تمام وجود حجاب های میان خود و خدا را برداشته و به آرامش رسیده اند
از بارزترین خصلت های پسندیده روحی و معنوی امام خمینی(ره)، اطمینان و آرامش خاطر بود، آن هایی که ایشان را درک کرده اند به این حقیقت اعتراف نموده اند که امام در تمام فراز و نشیب ها، حتی یک لحظه دچار اضطراب نشد.
با مروری اجمالی بر سیره نظری و عملی امام می توان به این حقیقت پی برد.
۱٫ امام در سال ۱۳۴۳، پس از آزادی از زندان، در مسجد اعظم فرمودند: والله من به عمرم، نترسیدم. آن شبی هم که آن ها مرا می بردند، آن ها می ترسیدند، من آن ها را دلداری می دادم.
این ادعای بزرگی است که در عمل بارها به اثبات رسیده است. ایشان کسی نبود که اهل گزافه¬ گویی باشد، آن هم درباره خودش و با تأکید و با ذکر قسم جلاله.
۲٫ با این که امام در ماه های اول زندگی از نعمت پدر و در شانزده سالگی از نعمت مادر بزرگوارشان محروم شدند، اما هیچ یک از این رنج ها و سوگ ها نه تنها در روح بزرگ حضرت امام اثر منفی نگذاشت؛ بلکه او را انسانی کار آزموده و ورزیده با روحی مستقل و استوار بار آورد.
۳٫ روح پرتوان و باصلابت امام ذره ای به یأس و سستی نگرایید و در کوران شداید و طوفان حوادث، پناهگاه امن و مطمئن برای دولت مردان و یاران انقلاب بود. آن روزی که به زندان می رفت، با روزی که میلیون ها نفر جان خود را تقدیم راهش می کردند، در قدرت و صلابت، هیچ تغییری نکرد. نه از تنهایی، هراسی به دل راه داد و نه از آن جمعیت استقبال کننده، مغرور گشت.

۵ ـ توکل
توکل آن است که آدمی به خدا اعتماد کرده و امور خویش را به او تفویض نماید. توکل پشتوانه محکمی برای فعالیت بوده، مشعل امید را در دل روشن و در انسان ایجاد شهامت کرده و روح را تقویت و آرامش می بخشد. آن گاه که انسان نیروی خویش را به اتمام می رساند، با توکل، بر خدا که قدرتش بی انتها و بر همه چیز تواناست، تکیه می نماید و در خارج از محدوده قدرت خود، نفوذ می کند. اگر توکل به خدا در انسان عینیت پیدا کند، خدای عالم او را مورد یاری قرار می دهد. خدا در قرآن می فرماید:  وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ هر کس بر خدا توکل کند، خدا او را بس است.

توکل مهم ترین عامل پیروزی امام خمینی(س) بود و علت استواری ایشان در تمام فراز و نشیب های زندگی، این بود که اتکای حقیقی بر قدرت لایزال پروردگار جهان داشت و دل را به خدا سپرده بود و جز او کسی را مؤثر نمی‌دانست و در مقابل، خدا هم از او حمایت کرد و بزرگ ترین پشتیبان او شد و او را به پیروزی‌های چشم گیری رساند. امام در طول مبارزات، با سپردن خود به خدا، این را به اثبات رساند.. .

 

منبع خبر : سایت بلاغ مازندران 





نظر شما:

1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
نام *
ایمیل *

اخرین اخبار