رهبر انقلاب: نسل جوان نیازمند شناخت ابعاد شخصیت امام(ره) است
حضرت آیتالله خامنهای فرمودند: امام خمینی(ره) روح جمهوری اسلامی است. اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته شود، نقشی بر دیوار باقی میماند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنرانی حضرت آیتالله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از دقایقی پیش در حرم مطهر امام خمینی […]
حضرت آیتالله خامنهای فرمودند: امام خمینی(ره) روح جمهوری اسلامی است. اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته شود، نقشی بر دیوار باقی میماند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنرانی حضرت آیتالله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از دقایقی پیش در حرم مطهر امام خمینی (ر ه) آغاز شد.
مهمترین محورهای سخنان رهبر انقلاب به شرح ذیل است:
دلمان هم برای امام و هم این محفل گرمی که گرد مرقد مطهر امام (ره) همه ساله تشکیل میشد تنگ شده بود خداوند را شکر میکنیم که مجددا این جلسه، محفل گرم و پرمعنا تشکیل شد.
امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی است. اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته شود و مورد بی توجهی قرار بگیرد نقشی بر دیوار خواهد ماند.
نسل جوان نیازمند شناخت ابعاد شخصیت امام است.نسل جوان و هوشمند که قرار است مسئولیت گام دوم انقلاب را برعهده بگیرد به یک نرم افزار واقعی نیاز دارد، این نرم افزار عبارت است از درسهای امام (ره) امام فقط امام دیروز نیست، امام امروز و فردا هم هست.
اولین نکته در باره امام، رهبری بزرگترین انقلاب تاریخ انقلابهاست. از همه انقلابها معروفتر، انقلاب کبیر فرانسه در ۱۷۸۹ میلادی و بعد، انقلاب شوروی در ۱۹۱۷ است، اما انقلاب اسلامی از این دو نیز بزرگتر است و این دلایل گوناگونی دارد.
این دو انقلاب (فرانسه و شوروی) با همراهی مردم پیروز شد، اما بعد از آن مردم هیچکاره شدند و کنار زده شدند و نتوانستند در انقلابی که خودشان با تن و جان خودشان و با حضورشان در خیابانها بوجود آورده بودند، در ادامه آن شرکتی داشته باشند؛ در نتیجه، این دو انقلاب به سرعت از مسیر مردمی اولیه منحرف شد.
انقلاب کبیر فرانسه بعد از حدود ۱۲ ـ ۱۳ سال، مجددا سلطنتی شد و ناپلئون سر کار آمد و ۱۵ سال در راس قدرت بود و بعد همان خانوادهای که انقلاب فرانسه علیه آنها انجام شد، برگشتند و اداره این کشور را برعهده گرفتند. وقتی مردم در میدان نیستند، نتیجه میشود این!
*در انقلاب شوروی، به ۱۲ سال هم نرسید و استالین و جانشینان او چنان استبدادی را اعمال کردند که سلطنتهای قبل از آنها این استبداد را ندیدند و باز هم مردم هیچکاره شدند!
*در جمهوری اسلامی، انقلاب با حضور مردم پیروز شد و مردم کنار زده نشدند و ۵۰ روز بعد از انقلاب مردم در رفراندوم حکومت را انتخاب کردند. بعد از آن انتخابات مجلس و ریاستجمهوری برگزار شد و تا الان نزدیک ۵۰ انتخابات برگزار شده و مردم در صحنه حضور دارند مردم خودشان در میدان حضور دارند. امام (ره)، رهبر چنین انقلاب با عظمتی بود.
*معنویت در انقلاب، یکی دیگر از وجوه عظمت انقلاب ماست؛ در انقلابهای فرانسه و روسیه و دیگر انقلابهای کوچک قرون ۱۹ و ۲۰، معنویت که یکی از نیازهای اساسی وجود انسان است، مفقود بود و کسی به آن توجه نداشت، اما انقلاب اسلامی به جنبه مادی و معنوی انسان توجه کرده است.
*امام (ره) رهبر نهضتی بود که به این انقلاب انجامید. در این تردیدی نیست که انقلاب را مردم به پیروزی رساندند و اگر آنها وارد میدان نمیشدند، انقلاب پیروز نمیشد، اما آن دست قدرتمندی که توانست این اقیانوس را به تلاطم دربیاورد و آن شخصیت پولادین و آن دل مطمئن و زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیونها انسان از اقشار مختلف را وارد میدان کند و در میدان نگه دارد و نومیدی را از آنها دور کند، او امام بزرگوار و خمینی عظیم بود.امام خمینی را با امثال این حقیر مقایسه میکنند در صورتی که فاصله بسیار زیاد و نجومی است.امام شخصیتی استثنایی به معنای واقعی کلمه بود.
امام(ره) در مقاطع مختلف، میدان مبارزه را مشخص میکرد و به مردم تعلیم میداد که میدان کجاست؛ در دوران نهضت یک جور، در گرماگرم روزهای خونین پیروزی انقلاب جور دیگر. آن روزی که رژیم شاهنشاهی با کمک آمریکا دنبال حکومت نظامی در تهران بود تا در غیاب مردم ریشه کار را از بین ببرد، امام با الهام الهی ـ که خودشان بعدا این را گفتند ـ اعلام کردند که مردم به خیابانها بیایند و این، تعیین میدان مبارزه بود.
در ماه دوم انقلاب، میدان مبارزه عبارت بود از برگزاری رفراندوم و تعیین حکومت اسلامی؛ در مقطعی، مقابله با ضد انقلاب و ماجرای پاوه که دستور دادند همه به پاوه بروند. در مقابله با کودتای آمریکایی در پایگاه هوایی همدان، یک جور امام در بیانیه قبول قطعنامه نیز تکلیف مردم را برای بعد از آن و بعد از رفتن خودش شرح داده است. بیانیههای مهم سال آخر عمر امام، همگی نشان دادن میدان مبارزه برای دوران بعد از خودش بوده است.
– امام از جهت خصوصیات شخصی، انسان ممتازی بود، امام به معنای واقعی کلمه پاک و پرهیزکار بود، اهل معنویات و حالات عرفانی بود. اهل لطافت روحی بود و کتابهای عرفانی مانند شرح دعای سحر را در اوایل جوانی نوشته بود امام اهل معنویت و عرفان بود امام هرگز مأیوس نمیشد و به معنای واقعی کلمه اهل صداقت بود؛ هم با خدا صادق بود و هم با مردم صادق و به وعده خود پایبند بود.امام بسیار منظم و وقتشناس بود، اهل توکل به معنای واقعی بود و به وعده خداوند اطمینان داشت.
امام، مبارز بود و این به معنای حضور دائمی در میدان «قیام لله» و اقامه حق و عدل بوده است؛ این هدف در زیر سقف نکبتبار حکومت پهلوی و هر حکومت وابسته دیگری ممکن نبود و لذا امام به دنبال این بود که این سقف نکبتبار را از سر این ملت بردارد و میدان را برای حرکت و پیشرفت آنها فراهم کند. امام، صراحت و زبان گویا داشت و با مردم سخن میگفت و برای آنها «تبیین» میکرد.
یکی از خصوصیات مهم امام، اعتماد به مردم از روز اول بود؛ بودند کسانی که دلشان میخواست مبارزه کنند، اما میگفتند مردم به دنبال ما نمیآیند، اما امام در همان سال ۴۱ گفتند که اگر به مردم بگوییم، مردم این بیابان را پر خواهند کرد. امام قدر مجاهدت مردم را میدانست و دلها را گرم نگه میداشت و نمیگذاشت مایوس شوند.
در دوران ایجاد جمهوری اسلامی، نقشه راه امام این بود که طرح جدید را از گذشته منحط کشور به کلی جدا کند؛ به این صورت که طرح پیشنهادی برای اداره کشور در ذیل فرهنگ و تمدن و قاموس غربی قرار نگیرد و ذیل آنچه در غرب به آن «جمهوری» یا «مردمسالاری» میگویند، قرار نگیرد بههمین خاطر، امام جمهوری اسلامی را از دو مکتب رایج آن روز یعنی لیبرال دموکراسی سرمایهمحور و کمونیسم دیکتاتوریمحور جدا کرد و الگوی تازهای را برای نظام جمهوری اسلامی مطرح کردند.در الگوی امام، دوگانههایی با هم هماهنگ و همساز شدند که قبل از آن سعی میشد متضاد باشند؛ هم معنویت دینی و هم رأی مردم را در کنار هم قرار داد. اجرای احکام الهی در کنار رعایت مصلحتهای عمومی، از دیگر موارد بوده است.
رعایت حال ضعفا و اصرار بر عدالت اقتصادی، در کنار تولید ثروت از دیگر دوگانههای هماهنگ و همساز بود. نفی ظلم و ظلمپذیری نیز از دیگر موارد بود به عنوان یک حکومت به دولتها و ملتهای دیگر نه ظلم میکنیم و نه از آنها ظلم میپذیریم.ذاتِ جمهوری اسلامی ظالم را با خودش مخالف میکند. ما میگوییم با استکبار و ظلم مخالفیم و هر دولتی که این صفات را دارد دشمن ما میشود.
هم تولید ثروت مجاز است هم حتما باید عدالت در کشور رعایت شود و حال ضعفا مورد رعایت قرار گیرد هم دانش و اقتصاد کشور را تقویت میکنیم و هم دفاع کشور و امنیت آن را تقویت میکنیم. هم انسجام و وحدت ملی باید رعایت شود و هم تنوع آراء و گرایشهای گوناگون.
ما پیشرفت داریم، عقبماندگی هم داریم و این قابل انکار نیست. مکتب و راه درست است، راهرو باید درست حرکت کند. هرجا درست رفتیم پیشرفت کردیم، هرجا نادرست عمل کردیم عقب ماندیم. البته نقش دشمنی دشمنان هم نباید نادیده گرفته شود.هم تقوی و طهارت مسئولان لازم است و هم کارشناسی و کاربلدی آنها. تخصص و تعهد در کنار هم!
مستکبران و ظالمان، دشمن جمهوری اسلامی هستند.غربیها سه قرن دنیا را غارت کردند از شرق آسیا و شبه قاره هند تا آفریقا و قاره آمریکا؛ کتاب بخوانید تا این حقایق و فجایع را بیشتر درک کنید،قتل و بردهداری و شعار دفاع از حقوق بشر، شاهکار تمدن غرب است،امروز مقاومت واژه برجسته در ادبیات سیاسی دنیا است.
منبع خبر : خبرگزاری تسنیم
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید