سه شنبه
۲۸ فروردین ۱۴۰۳
کد خبر : 2108
۳۱ فروردین ۱۴۰۱؛ ساعت ۱۱:۰۰
0 views

به گزارش بلاغ، سال ۱۴۰۱ همزمانی بهار قرآن و بهار طبیعت برای ما یک پیام دارد ؛ طبیعت هم ما را دعوت به نو شدن می‌کند. امشب شب نو شدن است.

ماه مهمانی خدا از نیمه گذشته و قرار عاشقی به شب نوزدهم رسیده است، روزهای بهاری در گستره مهر خداوندی غرق گشته و عاشقانه‌های سحرگاهان به نجوای طلوع و حمد غروب پیوسته و هر روز زیباتر از قبل، ندای یا علی یا عظیم به ربنای دلدادگی وصل می‌شود.

شب قدر، ناب‌ترین فرصت معنوی برای ارتباط با خدای متعال و بهترین فرصت کسب فیوضات دنیوی و اخروی است که طبق فرموده قرآن کریم از هزار ماه ارزش بیشتری دارد و مقدرات یک‌ساله افراد در این شب تعیین و ثبت می‌شود و همین نکات کافی است که برای استفاده از این شب بی‌بدیل آماده شویم.

و امشب که شاید خاص و برگزیده باشد، لحظه‌هایی ناب را برای دلدادگان رقم می‌زند و سفره عاشقی منور به تلاوت واقعه و الرحمن و آراسته به ندای الغوث الغوث بندگانی می‌شود که الگویی دارند که بزرگترین افتخارش بندگی خداوند است.

آری قدر بندگی را به اندازه می‌گذارند تا هر مخلوق معقولی به اندازه ظرفش، هدایای عرشی بگیرد و تقدیر یک‌سالش را تا آنجا که ظرفش جا دارد و ظرفیتش می‌پذیرد رقم بزند.

باید ببینیم و بشنویم و محاسبه کنیم و ظرفمان را پاک بشوییم و ظرفیتمان را چندبرابر کنیم تا صفتی از صفات خدا در وجودمان نهادینه و ذخیره و تضمین خوشبختی یک سالمان شود.

همزمان با شب نوزدهم مبارک رمضان و اولین شب از لیالی پر فیض قدر، مراسم احیا در مصلی‌ها و مساجد و با حضور مردم مومن مازندرانی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

مردم خداجوی مازندران در این مراسم با انجام اعمال ویژه این شبها از جمله قرآن به سر، قرائت دعای جوشن کبیر، زیارت امام حسین(ع) و قرائت آیات قرآن از خدای متعال ظهور امام زمان(عج)، بخشش گناهان، شفای بیماران، ریشه کنی بیماری کرونا و عاقبت به خیری را طلب کردند.

مردم متدین مناطق مختلف مازندران در ایام شهادت امیرمومنان امام علی(ع) ضمن رعایت اصول بهداشتی به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا با حضور در مساجد و مصلی‌ها ندای الغوث الغوث سر دادند و از درگاه خداوند متعال طلب مغفرت کردند

حجت‌الاسلام محسن رفیعی کارشناس مذهبی به چگونگی استفاده درست از این شب‌های عزیز پرداخت.

تمرکز بر روی هدف
وی با بیان اینکه هدف بسیار مهم است، گفت: هدف استفاده از بهترین فرصت عمر است پس مراقب باشیم هیچ کار و مشغله‌ای ما را از کوره به در نبرد و ناامید یا غافل نکند. به عبارت دقیق‌تر سعی کنیم همه تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. مثلاً اگر کسی از دوستان، اقوام، همکاران یا هر فرد دیگری، کاری کرد که عصبانیت ما را برانگیخت، با بهترین و آرام‌ترین شکل از کنار آن مسأله عبور کنیم. اگر زمینه تفریح غافل‌کننده یا بی‌فایده‌ای پیش آمد آن را کنار بزنیم. خلاصه این که تمرکز ذهنی خود را از ارتباط با خدا از دست ندهیم و اگر لحظه‌ای غافل شدیم به سرعت دوباره با ذکر یا عبادتی ارتباط را برقرار کنیم. با اذکاری مثل استغفار یا تلاوت سوره قدر و…

حساب و کتاب خود/ تسویه حساب با مردم
وی توجه به حساب‌های گذشته و حق‌الناس را یکی از امور مهم در شب قدر دانست و گفت: مرور حساب و کتاب عمر گذشته نسبت به حقوقی که بر عهده انسان است یکی از مهمترین کارهای مقدماتی مهیا شدن برای شب قدر است. پیشنهاد می‌شود قلم و کاغذی به دست بگیریم و حساب و کتاب عمر گذشته یا سال گذشته را وارسی کنیم و با همه تسویه حساب کنیم. همچنین حق الناس، یکی از مهمترین اموری است که باید رسیدگی شود، چه حق کسانی که زنده‌اند و چه حق کسانی که از دنیا رفته‌اند! حقوق نزدیکان و اطرافیانی که بیشتر با آنها در ارتباط هستیم را جدی بگیریم و حضوری یا غیرحضوری جویای رضایت باطنی‌شان نسبت به خود باشیم. بدهی مالی یا آبرویی یا معنوی که داریم تسویه کنیم و به هر صورت از صاحبان آن، رضایت، مهلت و حلالیت طلب کنیم. می‌توانیم فکری هم برای حقوقی که احتمالاً ضایع کرده‌ایم و فراموشمان شده بکنیم. راهش «ردّ مظالم» است.

حق خود
وی ادامه داد: اگر به خودمان ظلم کرده‌ایم، بسیار هم ظلم کرده‌ایم! اگر موافق این مطلب نیستید کمی دقیق‌تر دفتر عمر پشت سرگذاشته را ورق بزنید. به هر صفحه که می‌رسید کمی تأمل کنید. سطرها را بکاوید و بر روی عبارت‌های نوشته شده در تقویم عمر، دقت کنید و حرف به حرف، نفَس به نفَس پیش روید. انجام داده‌ها و نداده‌ها را قضاوت کنیم: «بَلِ ٱلإِنسَٰنُ عَلَىٰ نَفسِهِ بَصِیرَة؛ (سوره قیامت آیه ۱۴) بلکه انسان خود به وضع خویش بیناست.» کافی است انسان خلوتی را غنیمت داند و بر کارنامه‌اش نظاره کرده و بیندیشد تا متوجه شود که چه بر سر خود آورده و چه حسرتی منتظر اوست!

حق خدا
این کارشناس مذهبی حق خداوند را مورد دیگری دانست که بهتر است در شب قدر به‌ان رسیدگی کنیم و در این خصوص اظهار داشت: حق خدا بی انتهاست؛ چراکه هیچ کسی حتی از عهده شمردن نعمت‌هایش بر نمی‌آید، چه رسد به اینکه شکرشان را به جا آورد؛ اما برای کسی که پشیمان و بی‌پناه است، تنها مأمن و مأوای رحمت و بخشش، درگاه خدای متعال است؛ چنان که خود می‌فرماید: (سوره زمر آیه ۵۳) بگو: اى بندگان من که [با ارتکاب گناه] بر خود تجاوز کار بوده‌اید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقیناً خدا همۀ گناهان را مى‌آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.» پشیمانی و عذرخواهی واقعی، به علاوه امیدواری فراوان به دریای رحمت و فضل الهی، بهترین سرمایه‌ای است که می‌توان در شب قدر به درگاه الهی آورد.

نورانیت دل
حجت‌الاسلام رفیعی داشتن قلب پاک را سبب نزول ملائکه به زمین دانست و گفت: در شب قدر، آسمانیان به زمین نازل می‌شوند و به شرط این که قلب انسان، پاک و نورانی و رقّت یابد نور ملکوتیان در آن انعکاس می‌یابد و رحمت الهی بر جانهایشان می‌نشیند. حتماً دیده یا شنیده اید که ظروف مسی که زنگار گرفته‌اند را صیقل می‌دهند تا دوباره مثل روز اول، برّاق و زیبا شوند! خوب، وضع دل نیز همین طور است. باید از هین الان، دل را برای شب قدر آماده و صیقلی کنیم اما چگونه؟

وی ادامه داد: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «دل‌ها نیز همچون مس، زنگار مى بندند، پس آنها را با استغفار صیقل دهید.» نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که استغفار، معذرت‌خواهی از خداست، پس تا آنجا که ممکن است باید جدی و با توجه بیان شود تا زودتر و بهتر نتیجه دهد.

باز هم تفکر
این کارشناس مذهبی وجه تمایز انسان با دیگر موجودات را عقل و تفکر دانست و گفت: انسان می‌تواند با به کار انداختن عقل و تفکر و اندیشیدن در چرایی خلقت خود، خلقت عالم هستی و… و از جمله تفکر در اعمال و رفتار خود، گام‌های بزرگ را زودتر از دیگران بردارد. به عبارت بهتر، کسانی که بهتر و بیشتر در اعمال خود و آنچه در سرای باقی پیش رویشان است، اندیشیده‌اند ره صد ساله را یک شبه طی کرده و از افتادن در هزارتوی لذایذ کوتاه و موقت دنیا رهیده‌اند. امام صادق علیه‌السلام در این باره می‌فرمایند:یک ساعت تفکر، از عبادت یک سال بهتر است «همانا صاحبان عقل و خرد متذکر میشوند.» (رعد ۱۹)»

وی در پایان گفت: راه روشن است. انسان اگر می‌خواهد قدم بردارد اول باید به اهمیت راه و ضرورتش بیندیشد تا برای حرکت، بی‌قرار شود. آن‌گاه، خواهی دید که خودجوش، نه تنها می‌رود بلکه می‌دود! چون فهمیده است که و سبقت‌گیرندگان [در کارهاى خیر] سبقت‌گیرندگان [در گرفتن پاداش] اند. اینان مقربان‌اند و در بهشت‌هاى پر نعمت‌اند.»

شب قدر، شب تکمیل سفره داری خداوند است، شب قرآن به سرگرفتن و توبه، مبادا امشب بگذرد و ما بمانیم و حسرت از دست دادنش، چرا که بهره‌مندی از خیر گسترده شده بر عرش و فرش را به خودمان سپرده‌اند و انتخاب ظرف نیز با ماست؛ پس می‌رویم تا از دریای کرم و اقیانوس اوصاف بی بدیل الهی بی نصیب نمانیم و اینک، بسم الله الرحمن الرحیم.

انتهای پیام/



تگ:


نظر شما:

1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
نام *
ایمیل *

اخرین اخبار