جمعه
۳۱ فروردین ۱۴۰۳
کد خبر : 1853
۲۳ دی ۱۴۰۰؛ ساعت ۱۰:۴۹
0 views

✅حفاظت محیط زیست مازندران می‌گوید دو هفته سرنوشت ساز در انتظار پناهگاه حیات وحش میانکاله است.

ربیعی رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران که برای بازدید از پناهگاه حیات وحش میانکاله در آنجا حضور دارد، گفت: محیط بانان روزانه تمام مناطق این پناهگاه را پایش می‌کنند و هنوز هیچ تلفاتی در بین پرندگان مهاجر گزارش نشده است.

او گفت: با توجه به اینکه تلفات دسته جمعی پرندگان در هر دو سال گذشته اواخر دی و اوایل بهمن اتفاق افتاده است حداقل تا دو هفته دیگر باید صبر کرد و اگر تلفاتی در بین پرندگان تا آن تاریخ نیفتد شاید امسال سالی بدون مرگ برای پرندگان باشد.

اوایل بهمن ماه سال ۹۸ بود که مرگ تعدادی از پرندگان مهاجر در پناهگاه حیات وحش میانکاله گزارش شد، کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست استان از پرنده‌های تلف شده نمونه برداری و به تهران ارسال کردند و بعد از مدتی علت مرگ این پرندگان بوتولیسم اعلام شد.

بوتولیسم بیماری ناشی از فعالیت باکتری کلاستریدیوم بوتولینوم است که به طور وسیع در خاک وجود دارد و برای فعالیت به گرما، منبع پروتئین و محیط بی هوازی نیازمند است و تغذیه پرندگان از مواد الوده به این باکتری سبب فلج شدن و مرگ آنان می‌شود.

سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۸ هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده بر اثر بوتولیسم تلف شده بودند، اما این تراژدی برای دومین بار نیز در بهمن ماه اتفاق افتاد و پارسال نیز بیش از ۵۳ هزار قطعه پرنده مهاجر جان خود را از دست دادند.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل فعال شدن بوتولیسم در میانکاله کاهش سطح آب این تالاب بین المللی است، ۵ هزار حلقه چاه در بخش جنوبی این تالاب سالانه ۹۰ میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی استخراج می‌کنند و ۳۷۰ هکتار آب بندان پرورش ماهی نیز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب را در خود ذخیره می‌کنند، سهمی که بخشی از آن باید به تالاب می‌رسید که نرسیده است.

به گفته رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران روند پسروی آب در تالاب میانکاله همچنان ادامه دارد.

پناهگاه حیات وحش میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت یکی از ۹ ذخیره گاه‌های جهانی است که سالانه صد‌ها هزار قطعه پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی از نیمکره شمالی به آنجا می‌آیند.





نظر شما:

1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
نام *
ایمیل *

اخرین اخبار