یکشنبه
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
کد خبر : 2415
۶ بهمن ۱۴۰۲؛ ساعت ۴:۱۷
0 views

به گزارش بهشهر بیدار، حدود یکماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ماه باقی مانده است و در این روزها شاهد تحرکات مهمی از فعالان سیاسی در فضای مجازی، تریبون‌های سخنرانی و نشست های خانه به خانه و احزابی هستیم.

 

مسئولان برگزاری انتخابات هم با اعلام آمادگی لازم برای انتخابات، حوزه های انتخابیه مختلف را آماده برگزاری انتخابات و فراهم کردن زیرساخت ها اعلام کرده اند و در نوشتار زیر، مروری بر انتخابات شرق استان مازندران ، تنوع کاندیداها و حضور سلایق مختلف گروههای سیاسی خواهیم داشت.

 

شرق مازندران در دوران مختلف انتخابات متفاوتی را تجربه کرده است و این بار هم‌حضور افراد مختلف در انتخابات می تواند تجربه جدیدی برای این دوره باشد و در این بين اما همه دغدغه‌ها باید بر روی حضور حداکثری مردم در انتخابات باشد.

 

اگر چه تکاپوی انتخاباتی بین احزاب و چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی در شرق مازندران و در شهرستان بهشهر ، نکا و گلوگاه از مدت‌ها پیش در بستر فضای مجازی و رسانه‌ای جریان داشت ، اما هر روز که به انتخابات نزدیک ‌می شویم این تبلیغات بیشتر و گسترده تر شده و با افزایش تعداد کاندیداها از گروه‌های مختلف اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل، انتخابات وارد بستر فضای اجتماعی شده و به نظر می‌رسد که تنور انتخابات در حال گرم شدن است.

این روزها گفت وگو پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی، حضور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح، وارد بستر فضای اجتماعی جامعه شده است و افراد نظرات و تحلیل های مختلفی را از ویژگی ها ، سابقه و عملکرد نامزدها در کنار توقعاتشان با یکدیگر در میان می گذارند.

موضوع اصلی اظهارات و تحلیل ها در بستر فضای اجتماعی پیرامون قدرت برنامه داوطلبان برای حل و فصل مشکلات اشتغال، اقتصادی و معیشتی مردم است.

اگرچه تعداد بالای داوطلبان به معنای مشارکت بالاتر نیست؛ اما تکثر و تنوع نامزدها می‌تواند مشارکت را بالا ببرد.

برخی کارشناسان بر این اعتقادند که مردم براساس رضایتی که از شرایط کشور دارند، پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند و رفع مشکلات مردم به ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی باید مورد توجه دولت باشد.

حضور افراد شاخص، چهره‌های سرشناس، مقامات سابق و اسبق شهرستانی، استانی و کشوری ،پزشک، جوانان نخبه و دانشگاهی در کنار نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی بر تنور انتخابات شرق مازندران افزوده و موجب شد افراد مختلفی درصدد محک زدن خود در فضای سیاسی و انتخاباتی این حوزه انتخاباتی باشند.

 

حوزۀ انتخابیه شرق مازندران شامل شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه که تنها یک کرسی در مجلس شورای اسلامي دارد، ازجمله حوزه‌های انتخابیه استان مازندرات است که در تمام دوره‌های انتخابات و از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت بالایی داشته است.

اگر چه در بسیاری از دوران میزان مشارکت به بافت اجتماعی و همچنین خرده‌گفتمان عشیره‌ای گره خورده بود، اما این دوره از انتخابات مجلس، شاهد گروه‌ها، احزاب مختلف، گفتمان ها و عشیره های مختلفی در انتخابات مجلس شرق مازندران هستیم و این سوال مطرح است که آیا گفتمان عشیره‌ای و قومیتی بر رفتار انتخاباتی رای‌دهندگان در شرق مازندران مسلط است؟ یا این گفتمان‌ خود را از دست ‌داده است ؟ اینکه آیا هنوز گفتمان قوم‌گرایی بر رفتار انتخاباتی مردم شرق مازندران حاکم است یا اینکه رفتار انتخاباتی تغییر یافته و گفتمان دیگری جایگزین این گفتمان شده است، مساله ای است که باید منتظر ماند و در ادامه راه و روزهای منتهی به انتخابات به آن رسید.





نظر شما:

1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
نام *
ایمیل *

اخرین اخبار