جمعه
۱۰ فروردین ۱۴۰۳
کد خبر : 1771
۱۲ دی ۱۴۰۰؛ ساعت ۸:۲۸
0 views

به گزارش سایت بلاغ ؛سد هراز به عنوان یکی از طرح های مهم شمال کشور اواخر دهه ۶۰ مطرح شد و حتی بودجه ملی هم در نظر گرفته شد اما عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ آغاز شد، که متاسفانه به دلیل محدودیت‌های مالی و بودجه قطره چکانی با کندی رشد کرد و در حال حاضر  حدود ۴۲ درصد پیشرفت اجرایی داشته است.

هرچند از لحاظ زیستی ساخت سد به محیط زیست آسیب میزند، اما برای تامین مهار آب های سطحی لازم است، با ساخت این سد ۶۵۰ میلیون متر مکعبی، بزرگترین سد مازندران و چهارمین سد بزرگ کشور محسوب می شود که قابلیت حراست تامین آب زراعی ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و  آب شرب بیش از یک میلیون مشترک در ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستا و منطقه تضمین می شود و همچنین یک نیروگاه ۲۵ مگابایت انرژی  تامین خواهد شد.

سد هراز به تنهایی می تواند برابر هشت سد بزرگ و کوچک موجود در مازندران و  صد آب بندان فعلی استان ذخیره سازی آب انجام دهد و بخش مهمی از تنش آبی منطقه را برطرف کند.

حدود ۹ کیلومتر از جاده هراز با آبگیری سد زیر آب می‌رود به همین دلیل مسیر جایگزین این پروژه به موازات عملیات اجرایی سد هراز کلید خورد،
برای تکمیل سد هراز، جاده جایگزین و جابجایی زباله از محل دپوی منطقه عمارت در بالادست سد انجام شود، سد مخزنی هراز به عنوان چهارمین سد خاکی با هسته رسی کشور محسوب می‌شود که طول تاج آن ۱۵۰ ارتفاع به عرض ۳۷۳ متر است و با افتتاح این سد مخزنی ظرفیت نهایی و تکمیل حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال را دارد و به تنهایی ۱۴ درصد آب های سطحی مازندران را ارتقا خواهد داد و مهار خواهد کرد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از سد هراز پروژه ملی بزرگترین سد مخزنی مازندران، در جمع خبرنگاران گفت: با اشاره به مدت زمان این پروژه بیان کرد: این سد با توجه به زمان پروژه باید خیلی زودتر از این به پایان می‌رسید.

وی با بیان افزایش سقف بودجه برای این پروژه، عنوان کرد: در بازدید از این سد طبق خواسته مدیریت شرکت آب منطقه‌ای مازندران، برای افزایش سقف بودجه‌ای این پروژه از سوی وزارت نیرو و ریاست مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیکزاد تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن دو پروژه جاده جایگزین و پسماند در اجرای سد هراز معمولا بودجه حوادث غیرمترقبه اختصاص می‌یابد، با ارسال نامه‌ای به وزارت کشور مبنی بر اختصاص بودجه از این راه، امیدواریم با پیگیری از رئیس ستاد مدیریت بحران این بودجه تحقق یابد.

وی ادامه داد: مجلس هر آن چه در توان دارد برای اتمام این دو پروژه کمک می‌کند. بر اجرای این پروژه تامین اعتبار در تصویب لایحه بودجه سال آینده عنوان شد و برای پروژه جاده و پسماند از سوی بودجه حوادث غیرمترقبه تامین شود.

نیکزاد پسماند زباله را در آمل از دیگر پروژه های این شهرستان خواند و افزود: در ابتدا در امر پسماند آنچه که در دنیا برای زباله انجام شد در کشور انجام خواهیم داد که ساخت کارخانه‌های زباله‌سوز و کمپسوت با تولید یک هزار تن زباله در تن است.

وی با تاکید حل معضل زباله خاطرنشان کرد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در یک زمینه کمک بلاعوضی و در امر دیگر با ارائه تسهیلات چهار درصدی به شهرداری‌ها برای رفع مشکل زباله ورود پیدا کند و مجلس نیز قول مساعد بر پیگیری لازم این موضوعات است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پل روگذر هزار سنگر از پیمانکاران خواستند که پول را به اتمام برساند و بخشی از بدهی های آنها به سرعت داده شود و تا ۲۲ بهمن این پروژه آماده بهره برداری و به اتمام برسد.

رضا حاجی پور بیان کرد: جاده هراز و پل روگذر هزار سنگر در این بازدیدها مورد بررسی قرار گرفت که قول‌هایی هم برای به پایان رسیدن بخشی از پروژه ها داده شد.

وی با بیان اینکه تا ۲۲ بهمن پل روگذر هزار سنگر به پایان خواهد رسید، عنوان کرد: پل روگذر هزار سنگر از پیمانکاران خواستند که پول را به اتمام برساند و بخشی از بدهی های آنها به سرعت داده شود و تا ۲۲ بهمن این پروژه آماده بهره برداری و به اتمام برسد.

نماینده مردم آمل با بیان پروژه های جاده بالادست ، عنوان کرد: قرار شد به سرعت جلسه‌ای توسط رئیس راهداری کشور، رئیس ایمنی راههای کشور تشکیل شود و این مشکل مرتفع شود و بازگشایی این جاده را هرچه سریع تر شاهد باشیم.

وی ادامه داد: تمام موانع برطرف شد، از خط کشی‌ها، زدن سرعت گیر و علائم ایمنی نصب شد ولی متاسفانه شیبی را اعتراض کردند، ما در بسیاری از جاده ها شادهد هستیم.

حاجی پور تصحریح کرد: این جاده برای خروج بار ترافیکی برای  ۲ الی ۳ ساعت باز خواهد بود و قرار نیست از این جاده بیش از این استفاده شود، البته تمام تلاشمان را می‌کنیم تا عید این جاده بازگشایی شود.

به اعتقاد کارشناسان ، با بهره برداری از سد هراز مشکلات کم آبی بیش از یکصد هزار هکتار از اراضی پایین دست سد و شهرستان های آمل ، بابل ، محمودآباد ، فریدونکنار وبابلسر رفع و آب شرب مورد نیاز بیش از یک میلیون نفر از ساکنان این مناطق نیز تامین خواهد شد.

علاوه بر این سد هراز به تنهایی ظرفیت مهار حدود ۱۴درصد آب سطحی استان را دارد که از رودخانه هراز جریان می یابد و می تواند بخش کشاروزی استان را تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال با وجود اینکه میانگین سد سازی در کشور حدود ۱۰ سال است ، اما سد هراز پس از  گذشت سه دهه از تهیه طرح و بیش از یک دهه از آغاز اجرا هنور بدرستی به نیمه راه نرسیده و این پروژه به حکایتی طولانی و پر غصه در چهره عمران و آبادانی استان تبدیل شده است.

 

سایت خبری بهشهر بیدار 

 

منبع خبر : سایت بلاغ مازندران





نظر شما:

1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
نام *
ایمیل *

اخرین اخبار