چهارشنبه
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
کد خبر : 1300
۳۰ بهمن ۱۳۹۶؛ ساعت ۱۰:۵۲
0 views

چالش‌های سرمایه‌گذاری در میاندورود با اهداف پشت پرده

شرکت پردیس ماهان لالیم با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در میاندورود شروع به ساخت مجتمع تفریحی در روستای لالیم و در مجاورت جنگل کرد و امروز با گذشت حدود پنج سال از آغاز به کار این مجتمع به دلایل مختلف از جمله نداشتن آب به سرانجام نرسیده است.

به گزارش بهشهر بیدار،اقتصاد هر کشور زمانی به شرایط مطلوب می‌رسد که سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه تولید و خدمات ورود پیدا کند و این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی زمانی اتفاق می‌افتد که زمینه قانونی و اداری فراهم باشد و ریسک سرمایه‌گذاری پایین باشد و همچنین سرمایه‌گذاری در یک منطقه از سوی سرمایه‌گذار اگر با شرایط اجتماعی و محیطی هم‌خوانی داشته باشد می‌تواند اثرات مطلوبی برجای بگذارد که ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از جمله این اثرات است.

بروکراسی اداری و ایجاد موانع باعث خروج سرمایه‎گذار می‌شود و در این زمینه مسئولان باید توجه بیشتری داشته باشند و از سرمایه‌گذار حمایت کنند اما این حمایت نباید به حراج گذاشتن و یا چشم‌پوشی از منافع عمومی مردم باشد.

شهرستان میاندورود به‌دلیل داشتن جنگل بکر و زیبا، دشت حاصل‌خیز، ۹ کیلومتر ساحل آزاد، جاده ترانزیتی، راه‌آهن و قرار داشتن فرودگاه بین‌المللی دشت‌ناز در این شهرستان محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

شرکت پردیس ماهان لالیم با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در میاندورود شروع به ساخت مجتمع تفریحی در روستای لالیم و در مجاورت جنگل کرد و امروز با گذشت حدود پنج سال از آغاز به کار این مجتمع به دلایل مختلف از جمله نداشتن آب به سرانجام نرسیده است.

مدیرعامل شرکت تفریحی توریستی پردیس لالیم در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: مجتمع تفریحی توریستی پردیس ماهان لالیم در شهرستان میاندورود در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر با زیربنا ۶۰ هزار متر، ساختمان هتل انحصار ۴۷ هزار متر در ۱۲ طبقه، ۳۴۰ اتاق و سوئیت، چهار سالن تالار کنفرانس، پنج رستوران، مجموعه ورزشی، استخر، اسپا، بیلیارد، بوئینگ، اسکواش و زمین ورزشی رو باز والیبال، بسکتبال، پینگ پنگ و …. و یک سالن کنفرانس با ظرفیت هزار و ۲۰۰ صندلی برای برگزاری همایش‌های بزرگ استانی و کشوری و بین‌المللی و کتابخانه و مرکز تحقیقات شروع به احداث شد.

تویسرکانی با اشاره به اینکه احداث این مجموعه باعث ایجاد ۵۰۰ شغل مستقیم و ۵ هزار شغل غیر مستقیم می‌شود، افزود: در سال ۹۴ حدود ۱۲۰ نفر در پروژه لالیم کار می‌کردند و تا بهمن ۹۵ ادامه داشت که در آن ماه ۹۰ نفر به‌دلیل اینکه آب برای ادامه کار نداشتیم تصویه شدند و رفتند.

۲٫۵ لیتر در ثانیه آب نیاز داریم
وی با انتقاد از اینکه استان مازندران به نسبت کل کشور وضعیت آب خوبی دارد اما نتوانستند ۲٫۵ لیتر در ثانیه برای ما تامین کنند، خاطرنشان کرد: سال ۹۰ کارشناسان آب منطقه‌ای مطالعه میدانی از منطقه اطراف روستای لالیم و مجتمع تفریحی توریستی انجام دادند و به اتفاق گفتند که در شمال روستای لالیم قرار دارد که خود با مشکل آب روبرو است در غرب روستای کیاپی هم به همین شکل با مشکل روبرو است، در شرق دشت دارابکلا قرار دارد که با توجه به روحیه مردم دارابکلا گفتند به سراغ دشت دارابکلا نروید چون دشت دارابکلا مالکین مختلفی دارد و عبور از زمین‌ها و اراضی مردم از نظر حقوقی با مشکل برخورد می‌کنید و انتقال آب از این مکان مشکلات زیادی دارد اما آب زیادی در دشت دارابکلا وجود دارد.

تویسرکانی افزود: تنها گزینه‌ای که برای ما وجود داشت جنوب مجتمع ماهان که جنگل و اراضی ملی بود چشمه‌ای پیدا کرده و با مجوز اداراه کل آب منطقه‌ای به ماهان منتقل کنیم.

وی تصریح کرد: از سال ۹۰ تا ۹۲ تعداد ۱۱ چشمه در جنگل بالادست شناسایی شد و از اداره ثبت استعلام کردیم و اعلام کردند که ۹ چشمه در ید مردم دارابکلا اوسا و مرسم است و دو چشمه باقی مانده ثبتی ندارد، برای آن دو چشمه مجوزهای لازم صادر شد تا ۲٫۵ لیتر در ثانیه از آن دو چشمه بهره برداری و منتقل کنیم این کار طی دو سال تا سال ۹۲ با حضور ۳۱ کارشناس از اداره کل منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها، امور اراضی و آب منطقه‌ای انجام شد و مجوزهای لازم را اخذ کردیم.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ درخصوص انتقال آن با تنش‌های مردمی روبرو شدیم و تا سال ۹۵ بیش از ۲۰ جلسه درخصوص این موضوع با مسئولان استان اعم از فرماندار، بخشدار، دادستان، استاندار، نمایندگان مجلس و نمایندگان مردم دارابکلا داشتیم ولی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشد.

زمینه برای ساخت مجتمع فراهم شود
مدیرعامل شرکت تفریحی توریستی پردیس لالیم تاکید کرد: انتظار داریم زمینه‌ای فراهم شود که ساخت مجتمع ادامه پیدا کند و مردم منطقه بتوانند از عوایدش بهره‌مند شوند چون عوایدش ابتدا اشتغال مردم است و عوارضی که نصیب دهیاری‌ها و شهرداری‌های منطقه می‌شود و در نهایت به نفع استان می‌شود.

شرکت ماهان برای انتقال آب از چشمه مازیار به مجتمع خود اقدام به ساخت حوضچه‌هایی در جنگل میاندورود کرد و کارهای اولیه برای انتقال آب از این چشمه را انجام داد اما با مخالفت مردمی روبرو شد و با اعتراض و تجمع چندین باره مردم در روستای دارابکلا و همچنین مقابل فرمانداری مسئولان ارشد شهرستان تصمیم گرفتند جلوی این انتقال آب را بگیرند.

مردم روستاهای دارابکلا، اوسا و مرسم معتقد هستند که ایجاد خط انتقال که ایجاد جاده و ورود ماشین‌آلات را به همراه دارد باعث تخریب جنگل و اکوسیستم منطقه می‌شود.

حامی و طرفدار سرمایه‌گذار هستیم
دهیار دارابکلا در پاسخ به سخنان مدیرعامل شرکت تفریحی توریستی پردیس لالیم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: مردم شهرستان و به‌ویژه مردم دارابکلا حامی و طرفدار سرمایه‌گذار هستند و خوشحال هستیم که ماهان یا شرکت‌هایی مانند ماهان به منطقه آمدند که اگر مشخصا برای مردم دارابکلا ایجاد اشتغال نکنند اما برای منطقه خوب است و همه وظیفه داریم که از چنین سرمایه‌گذارهایی حمایت کنیم.

محمد دباغیان بیان کرد: در زمان ورود این شرکت ما اعلام آمادگی کردیم هر نوع همکاری که از دست ما در راستای کمک به سرمایه‌گذار و پیشرفت منطقه و شهرستان برمی‌آید انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مسئولان شرکت ماهان اعلام کردند که برای تامین آب مورد نیاز خود چشمه‌ای را در جنگل دارابکلا مدنظر دارند، افزود: چشمه یک موهبت طبیعی و الهی برای منطقه است و استفاده محیط زیستی دارد و از نظر عقلانی هم کار نادرستی است که آب چشمه را انحصارا بگیریم و مردم ما هم دوست دارند این چشمه به صورت طبیعی باقی بماند.

حاضریم دو برابر نیاز به ماهان آب بدهیم
دباغیان خاطرنشان کرد: زمانی که شرکت ماهان مشکل آب را معرفی کرد ما اعلام کردیم که از محل مخزن خود با موافقت مسئولان و مردم در راستای حمایت از سرمایه‌گذار به جای ۲٫۵ لیتر در ثانیه، دو برابر مورد نیازشان آب می‌دهیم و نظر خود را به‌صورت صورت‌جلسه‌ای با امضا مسئولان روستاهای بالادست تقدیم مسئولان شهرستان کردیم.

وی تصریح کرد: همچنین اعلام کردیم که هر نوع مشکلی که در راستای انتقال آب از مخرن به مجتمع ماهان وجود دارد را در چارچوب حفظ منافع دو طرف رفع می‌کنیم و از این بابت حسن نیت خود را نشان دادیم.

مشکل ماهان آب نیست
دباغیان با بیان اینکه نظر مردم و ما این است که مشکل ماهان آب نیست، تاکید کرد: امروز هم اگر آب می‌خواهند هنوز روی حرف خود هستیم که آب آنها را تامین کنیم و تنش محلی هم وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای مردم ما جای سوال است که چطور مسئولان ۱۷ کیلومتر خط انتقال را به‌جای هزار و ۴۰۰ متر قبول می‌کنند، اظهار کرد: حرف مردم این است که چطور برای بهره‌برداری از یک چشمه و خط انتقال آب ۱۷ کیلومتر منابع طبیعی و جنگل بکر کنده کاری شود، کاربری آن تغییر کند و به محیط زیست آسیب زده شود، ماشین‌آلات و ابزار الات سنگین راه سازی بخواهد به داخل جنگل برای کنده کاری برود اما این در حالی است که فاصله مخزن ما تا ماهان هزار و ۴۰۰ متر است.

دباغیان با تاکید بر اینکه با چه مجوزی و چه کسی قبول می‌کند محیط زیست را برای خط انتقال نابود کنند، گفت: ما حسن نیت خود را نشان دادیم و حتی با حفر چاه با رعایت فاصله قانونی از چاه آب شرب خودمان موافقت کردیم که انحصارا آب چاه را برای ماهان ببرند.

وی با ابراز گلایه از اینکه چرا مسئولان ماهان موضوع را به شکل دیگری جلوه می‌دهند و اگر نمی‌توانند سرمایه‌گذاری را مدیریت کنند به گردن مردم و منطقه نیندازند، افزود: هر نوع همکاری که لازم باشد با این شرکت یا هر شرکت دیگر که به محیط زیست و منافع مردم احترام بگذارد، خواهیم داشت.

دهیار دارابکلا در پایان تاکید کرد: مسئولان این شرکت به فکر دست درازی به منابع بکر جنگلی هستند در غیر این صورت انتقال آب و ایجاد خط انتقال ۱۷ کیلومتری عقلانی نیست.

فراهم کردن و یا به‌وجود آوردن شرایط اولیه برای تامین نیازهای ابتدایی سرمایه‌گذار برعهده مسئولان شهرستان است و مدیریت نکردن این موضوعات باعث خروج سرمایه‌گذار و یا باعث ایجاد تنش می‌شود که در هر دو حالت مردم منطقه متضرر می‌شوند.



تگ:


نظر شما:

1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
نام *
ایمیل *

اخرین اخبار