جمعه
۳۱ فروردین ۱۴۰۳
کد خبر : 1294
۳۰ بهمن ۱۳۹۶؛ ساعت ۱۰:۰۱
0 views

ساخت داروی ایرانی با پلاسمای ایرانی در آمل/ تولید آمپول روگام در انتظار داوطلبانی با گروه خونی منفی

رئیس پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه برای تولید آمپول روگام داوطلبانی با گروه خونی منفی نیاز است، گفت: امیدواریم با مشارکت بالای مردم آمل، داروی ایرانی با پلاسمای ایرانی و مطمئن تولید کنیم.

به گزارش بهشهر بیدار،  براساس آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، سالانه حدود یک میلیارد دلار دارو به کشور وارد می‌شود که شامل کمتر از پنج درصد از اقلام دارویی و البته داروهای گران قیمت است که در چند سال گذشته، از ۲۰ قلم داروی فوق‌العاده گران قیمت در دنیا، ۱۳ قلم در ایران تولید شده است.

یکی از سازمان‌های مرتبط با این بخش، سازمان غذا و دارو است که با سیاست هدایت بازار دارو کشور به سمت افزایش تولید داروهای داخلی در چند سال اخیر موجب شده که شرکت‌های دانش‌بنیان که دانشمندان ایرانی در آنها فعالیت می‌کنند جدی‌تر گرفته شوند و گویی روحی بر بدنه صنعت تولید داروی کشور دمیده شد که با توجه به گزارش وزارت بهداشت که کیفیت داروهای تولید داخل تقویت یافته و ادامه این روند وابستگی به واردات دارو را در کشور کاهش می‌دهد می‌توان دریافت که با نگاه به داخل می‌توان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

یکی از داروهایی که در حال حاضر به صورت کامل به کشور واردات می‌شود، آمپول روگام، از جمله داروهای ضروری است که برای برخی مادران باردار جهت جلوگیری از صدمات به جنین و سقط آن تجویز می‌شود.

اهمیت این دارو و نیاز کشور به آن موجب شده که شرکت دانش‌بنیان نوین دارو مستقر در پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران درصدد تولید این دارو برآید.

رئیس پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این مجموعه، موسسه بین‌الملی است که در ۳۲ کشور دنیا شعبه دارد، گفت: ارائه خدمات به پنج استان شمالی به انستیتو پاستور واحد شمال سپرده شد که در شهرستان آمل واقع است و بنای آن در سال ۱۳۷۳ به کمک خیران و مسئولان بنا شد.

محسن آسوری با اشاره به اینکه در ۶ حوزه، کارهای پژوهشی و آموزشی انجام می‌دهیم، اظهار کرد: از خدمات دیگر مجموعه می‌توان به مرکز رشد، رایانش زیستی، تولید و ۱۴ آزمایشگاه تخصصی اشاره کرد.

رئیس پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران درباره مرکز رشد، یادآور شد: ۱۹ شرکت دانش‌بنیان در این مرکز رشد مستقر هستند و تلاش بر این است که با حمایت از ایده‌های نو، فرصت‌های جدیدی را برای شهر، استان و کشور ایجاد کنیم.

این مسئول با بیان اینکه نوین دارو زیست فناور هراز در تولید برخی داروها ایده‌های خوبی را در مرحله اجرا دارد، گفت: این مجموعه دانش‌بنیان در جهت خودکفایی کشور اقدام به تولید داروهایی همانند آمپول روگام کرده که از نظر تولید، تکنولوژی بالایی را می‌طلبد و اهمیت این اقدام در زمان تحریم دارو بیشتر به چشم آمد.

آسوری درباره آمپول روگام خاطرنشان کرد: اگر گروه خونی مادر باردار با فرزند هم‌خوان نباشد این آمپول باید در بارداری نخست به مادر تزریق شود که در صورت عدم تزریق امکان مرگ جنین در بارداری‌های بعد هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای تولید آمپول روگام داوطلبانی با گروه خونی منفی نیاز است، گفت: امیدواریم با مشارکت بالای مردم آمل، داروی ایرانی با پلاسمای ایرانی و مطمئن تولید کنیم و نیاز به استفاده از داروهای خارجی از بین برود.

رئیس پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران درباره عوارض احتمالی حضور در این طرح تصریح کرد: از جهت پزشکی و بررسی‌های به عمل آمده، عارضه مهمی برای داوطلبان طرح وجود ندارد و کار براساس دستورالعمل‌های استاندارد سازمان بهداشت جهانی و تحت نظارت سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و کمیته اخلاق انستیتو پاستور ایران انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به جزییات این طرح، یادآور شد: خون از انتقال خون تهیه و گروه‌های خونی اصلی و فرعی آن هم چک سپس با اطمینان خاطر از سالم بودن، مقدار کمی از آن تحت نظارت پزشک و تیم پرستاری به داوطلب تزریق می‌شود و قابل ذکر است که تنها تفاوت خون تزریقی با خون داوطلب، در گروه خونی مثبت و منفی است.

آسوری در ادامه افزود: پس از تزریق خون، سلول‌های دفاعی بدن شروع به تولید آنتی بادی می‌کند که در پلاسمای خون ظهور پیدا می کنند که پس از رسیدن به مقدار مشخص، پلاسما با عمل پلاسمافرزیس جدا شده تا طی عملیات پیچیده بر روی آن، داروی روگام به دست آید.

وی با بیان اینکه مرحله به مرحله این اقدامات هماهنگ با پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی و علمی است، اظهار کرد: لرز، تب و خارش عوارضی که ممکن است داوطلب در شب اول تزریق دچار آن شود که در آن صورت باید با پزشک خود در تماس بوده و تحت مراقبت باشد.

رئیس پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران افزود: امیدواریم با دانش فنی، دانشمندان توانمند کشورمان و با وجود بستری که ایجاد شده بتوانیم گام‌های مهمی در این زمینه برداریم و باتوجه به میزان حضور مردم امیدواریم تا سه سال آینده بتوانیم داروی ایرانی با پلاسمای ایرانی را تهیه کنیم.

این مسئول با اشاره به صرفه اقتصادی قیمت داروی تولید داخل، تصریح کرد: قیمت داروهای تولیدی در داخل کشور ۵۰ الی ۶۰ درصد قیمت نمونه خارجی آن است که بر همین اساس ۵۰ درصد صرفه‌جویی برای کشور ایجاد می‌شود.

آسوری در پایان خاطرنشان کرد: داروهای ساخت داخلی مشمول بیمه هستند که در این صورت بیمار تنها بخشی از هزینه درمان را پرداخت می کند.

در ادامه مهدی حبیبی، مدیر اجرایی پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه فرآیند ساخت دارو بسیار پیچیده و سختگیرانه است، گفت: طی ۱۵ سال گذشته در بحث بیوتکنولوژی در منطقه‌ای از کشور ترکیه عقب بودیم اما در حال حاضر با همت دانشمندان و اساتید در منطقه اول هستیم و در صنعت بیوتکنولوژی در حال انتقال تکنولوژی به ترکیه و مالزی هستیم.

وی با اشاره به اینکه فرآیند تولید داروهای بیوتک از داروهای شیمیایی پیچیده‌تر است، اظهار کرد: به دلیل ماهیت پیچیده و اثرات آن، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نظارت و سختگیری‌های بسیاری در این بخش دارند.

حبیبی با بیان اینکه روند ارائه طرح تا وارد شدن دارو به بازار بسیار طولانی است، افزود: مرکز فعلی مورد بازدید وزارت بهداشت قرار گرفته و مجوزهایی در این زمینه اخذ شد.

مدیر اجرایی پروژه با بیان اینکه پس از آماده شدن دارو، وزارت بهداشت آن را بررسی و از روند تولید دارو نمونه‌برداری و دارو را مستقل از نتایج ما بررسی می کنند، یادآور شد: اگر دارو مورد تایید وزارت بهداشت باشد سپس مجوز کارآزمایی بالینی داده می‌شود که در آن صورت اجازه تست کردن دارو بر روی چند بیمار را انجام می‌دهیم و پس از اتمام این مرحله با نمونه خارجی مقایسه و اگر نتایج مشابه بود اجازه ورود به بازار داده می‌شود که فرآیند بسیار طولانی و پرمشقتی است.

مهدی بهدانی از دیگر مجریان این طرح به خبرنگار ما گفت: دارویی ساختیم که از رد پیوند کلیه جلوگیری می‌کند که تجربه مناسبی از ۶ سال گذشته فراهم کرده است، این فعالیت در تهران انجام شد که تجربیات آن پروژه را به آمل و این پروژه منتقل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حمایت داوطلبان از حضور دانشمندان در این پروژه مهم‌تراست، اظهار کرد: چهار کشور آمریکا، ایتالیا، آلمان و کانادا در حال ساخت این دارو هستند و ایران واردکننده این دارو است.

بهدانی ادامه داد: امید است در سه سال آینده و با حضور داوطلبان بتوانیم نیاز کشور به این دارو را برطرف کنیم و مانع خروج ارز از کشور شویم و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای جوانان عزیزمان فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: هر داوطلبی که در این طرح حاضر می‌شود سلامت کامل آن شخص توسط پرشک تست و آزمایشات کامل ویروسی برای داوطلب انجام می‌شود.

به گزارش بلاغ، دنیای امروز، دنیای رقابت بی‌امان و تکیه بر توان ملی کشور‌ها است می‌توان با تکیه بر اصل اقتصاد مقاومتی و استفاده از امکانات سمعی، بصری و رسانه‌ای کشور استفاده از کالای تولید داخل را فرهنگ‌سازی کرد. این مهم می‌تواند در بخش دارو نیز موثر باشد.



تگ:


نظر شما:

1- گزینه های ستاره دار الزامی می باشند.
2- ایمیل شما نمایش داده نمی شود.
3- لطفا جهت دریافت پاسخ نظر خود حتما ایمیل خود را بصورت صحیح وارد نمائید.
4- لطفا نظر خود را به صورت فارسي تايپ نماييد.
5- نظري که حاوي هر گونه توهين باشد، انتشار داده نمي‌شود.
نام *
ایمیل *

اخرین اخبار